fredag 21. august 2015

Vil du utfordre politikerne? Brønnøy Høyre tar utfordringen!

I BA 18.8 oppfordrer Elisabeth Strengen Gundersen, FUG (foreldreutvalget for grunnskoleopplæring) foreldre til å tørre å stille spørsmål til politikere ved lokalvalget.
Som politiker som står på valg til kommunestyret i Brønnøy tar jeg utfordringen med å svare på hva Høyre tenker lokalt.

For det første vil jeg berømme at Gundersen påpeker politikere som skoleeiere. For at vi som politikere skal kunne utøve vår rolle som eiere må vi få et eierforhold til skolen. Det betyr at for å få til dette må skolene og skoleetaten åpne flere dører for oss og invitere oss til dialog for å oppnå en bredere forståelse og respekt for hverandre.

Første spørsmål som stilles er «skole er viktig»? Hva betyr det i praksis og hvordan er ståa i egen kommune. Det at skole er viktig kan vel ingen være uenige i. Det er morgendagens vokse, arbeidere, politikere, arbeidsuføre, kriminelle og kanskje til og med kongelige som skolen er med på å forme og utvikle.

Hvordan gjøres dette i Brønnøy?  Ut fra de rammer kommune har må vi organisere skolene og undervisningen med utgangspunkt i skolens mandat. Være en lærende organisasjon med opplæring i fokus før noe som helst annet. Høyre har blant annet fjernet skolefruktordningen. Vi sier ikke at det ikke er sunt og godt med frukt, men vi sier at dette ligger til heimen. Når det koster en middels liten skole en lærerstilling for at elevene skal få en gratis fruktbit, prioriterer vi heller lærere til pedagogisk arbeid.

Skolene i Brønnøy er gode skoler. Det er flotte bygninger, ingen muggsopp eller tette do. etc. Foruten Salhus skole med ikke godkjent gymsal (derfor ja til hall på Salhus). Alle ligger godt til rette for uteaktivitet sammenliknet med storbyer.

Organiseringen av kommunens skoler koster. Store administrasjons ressurser på alle skoler med bakgrunn i flere store tunge oppgaver etter omorganiseringen i Brønnøy på 2000-tallet. Høyre ønsker å se på om dagens organisering av sektoren er den beste kvalitetsmessig og økonomisk.

Frafall.  Har skolen kvalifiserte lærere og vikarer? Har barna det bra på skolen? Hva vil politikeren gjøre for å minske frafall.
Brønnøy kommune stiller sterkt ved at har man kvalifiserte lærere i lærerstillinger. Det betyr at de har den teoretiske og faglige utdannelsen som kreves.  Det betyr ikke at alle er kvalifisert til alt. Lærere utdannet før 90 tallet hadde ikke krav til blant annet matematikk som fag. Mange lærerstudenter valgte dette faget bort, men underviser i faget. Regjeringen har i disse dager lagt frem mange tiltak for å styrke realfagopplæringen i skolen, nettopp med tanke på å heve kvaliteten på lærerne og dermed redusere frafallet. 

Lærerorganisasjoner har i flere år bedt om midler til kompetansehevning for lærere. Regjeringen har lyttet og hørt. 

Det er fordoblet innsats med penger slik at det er store muligheter for den enkelte lærer til etter og videreutdanning. At skoler og skoleeiere setter opp prioriteringer for hva skolen trenger av kompetanse er helt nødvendig for at dette skal komme elevene til gode. 

Kvalifiserte vikarer er vanskelig å skaffe. Lærerutdannet vikar som står på en vikarliste ved behov er bare en ønskedrøm; for skole, elever og foresatte. Her er det også opp til skolen å planlegge ved kjent fravær i fht. Organisering.  Skolen må være bevist i sine prioriteringer og bruk av opplæringsmidler.

Alle elever skal ha det bra på skolen. Dette er også Brønnøy Høyre enig i. Det er nulltoleranse for mobbing. Skolene i Brønnøy har vært under lupen og har jobbet med denne utfordringen og har utarbeidet rutiner etc. som skal være med på å forebygge og eventuelt ta tak i dette hvis det oppstår.  Vi oppfordrer også foresatte og medelever til å ta tak og melde sin bekymring til skolens ledelse.

Hvordan øke tilpasset undervisning og redusere spesialundervisning? Brønnøy er heldigvis en av kommunene hvor det har vært er et godt tverrfaglig samarbeidet fra Bhg.- Grunnskole – Vg. skole, men i den senere tid er dette blitt svekket bla.  på grunn av stadig administrative endringer. For at vi skal kunne utøve eierskap til Bhg. og skoler vil Brønnøy Høyre jobbe for politisk vedtatte overgangsrutiner.

Tilpasset opplæring er det vi hovedsakelig skal bedrive i skolen. Spesialundervisning er for de få som ikke har mulighet for å følge ordinær undervisning og læreplan. For at elevene skal kunne få en best mulig tilpasset undervisning er det av og til behov for at elever får undervisning i mindre grupper. 

Ved å gi elever en tilpasset undervisning istede for spesialundervisning vil man merke dette spesielt på dokumentasjonsarbeidet. Lærere som jobber med spesialundervisning bruker mye tid til IOP og rapporter som heller skulle vært brukt sammen med elevene og til å planlegge gode undervisningsopplegg.

Brønnøy kommune må se på bruken og organisering av støtte tiltak for barn under skolepliktig alder. Det er kjent gjennom utallige forskningsrapporter at tidlig innsats med rett innsats er viktig med tanke på skolegang. Men allikevel ser vi at også i Brønnøy blir ressursene økt jo eldre barna er pga. større hjelpebehov.

Alternativ læringsarena. Brønnøy høyre mener man må kunne se utover organiseringen av den enkelte ungdomsskole med tanke på spesialundervisning hvor elever ikke følger opplæringsplan og mål. Her kan elevene få et bedre tilbud ved å slå sammen tilbud fra de ulike skolene. 

Ved å tilby disse elvene et felleskap vil man både kunne spare ressurser samt gi ett bedre faglig og sosialt tilbud til den enkelte elev. Disse elevene vil kunne tilhøre en tilrettelagt klasse med sosial tilhørighet, dette er ikke ekskludering men integrering i en sosial arena hvor elevene mestrer.

Gratis skole? Brønnøy har nettopp vært i en slik situasjon hvor leirskole opphold har blitt inndratt. Brønnøy Høyre beklager dette jfr. leserinnlegg i BA 20.8. Slik situasjonen i Brønnøy er økonomisk er vi dessverre nødt til å prioritere de lovpålagte aktiviteter. 

Ønsker du å bidra til at kommunestyremøter legges til kveldstid så gi din stemme til Høyre. Dette vil spare kommunen for store møtekostnader.

Brønnøy Høyre prioriterer skole og selv med fokus på kommunens økonomi skal vi sikre ei god skole for fremtiden.


Trine Engen

2.  kandidat Brønnøy Høyre