lørdag 12. september 2015

Ukeblogg - uke 37


Ja, jeg ønsker å bli ordfører!
Sammen med de andre kandidatene til Høyre har jeg de siste ukene hatt gleden av å ha møtt og snakket med hundrevis av velgere i Brønnøy. På stand, i møter og i forbindelse med husbesøk.

På denne måten har vi fått en dialog der vi har presentert hva vi står for. Vi har også fått klare tilbakemeldinger på hva velgerne ønsker og i tillegg har vi ryddet opp i noen overraskende misforståelser.

Blant annet har noen sådd tvil mht. hvorvidt jeg ønsker å bli ordfører. For å fjerne enhver tvil; SOM HØYRES FØRSTEKANDIDAT ER JEG OGSÅ ORDFØRERKANDIDAT. Når jeg stiller til valg så ønsker jeg selvsagt å bli ordfører.

Ikke pga status, lønn eller posisjonen, men for å kunne bruke all min tid og kraft på å gjennomføre det vi går til valg på og det jeg brenner for.

Politikk handler ikke bare om å ville, men like mye om å beslutte og sette ut i livet. Ikke alene, men i et tett og nært samarbeid med andre folkevalgte og kommunens administrative ledelse.

Jeg vet at jeg har den erfaring, den kunnskap, det nettverk, de kollegaer, den arbeidskapasitet og den gjennomføringskraft som skal til for å gjøre en god jobb.

Nei, jeg har ikke vært ordfører siste periode
En annen utbredt misforståelse som har festet seg hos enkelte er at jeg er ordfører og har vært ordfører siste periode. På en måte er det flatterende, men samtidig også urovekkende at et slikt feilinntrykk skal feste seg hos mange velgere.

Jeg har vært varaordfører gjennom hele perioden, og fungerte i vel et år som ordfører under Kjell Trælnes sin sykdom. De to siste årene har Arbeiderpartiet hatt ordføreren. 

Som varaordfører har jeg gjennom hele perioden lagt vekt på mest mulig åpenhet overfor innbyggerne, gjennom lokalavisen, deltakelse i møter og ikke minst gjennom min egen blogg på www.gladibrønnøy.no , hvor jeg har informert om og
kommentert aktuelle lokale saker.

At jeg er den eneste politikeren i Brønnøy som kommuniserer med velgerne på denne måten har jeg fått svært mange positive tilbakemeldinger på, men det kan også ha bidratt til misforståelsen.  

Av hensyn til lokaldemokratiet skulle jeg gjerne sett at flere lokalpolitikere hadde benyttet sosiale medier til en mer åpen kommunikasjon.

Flertallet har bestått av Ap, SV og fristilte
Det er forunderlig å registrere hvordan flertallet i Brønnøy kommunestyre de siste årene, bestående av Ap, SV og fristilte, prøver vri seg unna at det er de som har sittet med makten.

Det er de som har ordføreren, og at det er de som med 14 mot 13 stemmer har fattet vedtak om å doble eiendomsskatten inneværende år og tredoble den fra neste år.

Det er også Ap, SV og fristilte som har sørget for at kontroversielle byggeprosjekter (teknisk bygg, overdimensjonert omsorgssenter i Hommelstø og 3. museum i Velfjord) til over 100 millioner kr er vedtatt i en tid da det er krise i kommuneøkonomien.
I tillegg har de samme partiene gått mot salg av eiendommen Reinfjord Lille som ville styrket kommunens økonomi. Høyre har sammen med V, Sp og FrP stemt mot både økningen i eiendomsskatt og utbyggingsprosjektene, og for eiendomssalget.

Det er ordføreren som står for den daglige politiske ledelsen i kommunen, og i kommunestyret alle de store politiske sakene besluttes. Her er det Ap, SV og de fristilte som har hatt flertall siden Kjell Trælnes ble syk sommeren 2012, dvs. de siste 3 årene.

Valgkampen over
En hektisk måned med valgkamp ble avsluttet med stand lørdag formiddag. Dette er den 8. valgkampen jeg har hatt gleden av å være med på, og den 4. lokalvalg kampen.

Ikke ved noen anledninger tidligere har vi hatt et så sterkt, aktivt og engasjert valgkampteam.
Totalt har nærmere 30 dedikerte kandidater og tillitsvalgte stått på med dørbank/husbesøk, stands, bedriftsbesøk, debattmøter og ikke minst aktiv formidling i media, både i lokalavisene og på sosiale medier.  

Vår lokallagsleder, som også er stortingsrepresentant, har stått i spissen og gått foran med et sterkt, kompetent og smittende engasjement.

Flere av dagens kommunepolitikere har vært svært aktive og nye engasjerte kandidater har kommet til. Jeg er stolt og glad over å tilhøre et slikt team, og ser fram til jobbe videre med svært mange av dere i kommunestyret og andre kommunale organ i perioden som kommer.
TUSEN TAKK ALLE SAMMEN – GODT VALG!

Bosetting av flyktninger
De hjerteskjærende bildene og scene vi har sett fra Syria, fra Middelhavet og langs veien nordover til Mellom-Europa, har gjort inntrykk på oss alle. Opinionen i Norge og flere andre land har reagert med et gledelig, sterkt og positivt engasjement.

De aller fleste av oss ønsker aktivt å engasjere oss i en dugnad for å hjelpe. Også Regjering og Storting vil at Norge skal spille en enda mer aktiv rolle, både med rekordstor økonomisk innsats i nærmiljøene, med livreddende assistanse i Middelhavet og med økt bosetting av flyktninger.

Stadig flere kommuner har også respondert positivt på Statens henvendelser om å bosette flere.
Til tross for flere uformelle henvendelser fra undertegnede og andre har vi ikke hatt noen av henvendelsene til politisk behandling i Brønnøy enda.

I tidligere diskusjoner i Brønnøy kommunestyre har det vært bred enighet om at kommunen skal bidra til bosetting av flyktninger, og at dette må skje på en måte som sikrer fullgod integrasjon og oppfølging. Dette både av hensyn til den enkelte som bosettes og lokalmiljøet.

Situasjonen vi når står overfor vil kreve en ekstra innsats og et ekstra engasjement på mange nivå.

Både jeg og Høyre ønsker at Brønnøy kommune aktivt skal bidra i denne dugnaden, og jeg vil derfor igjen anmode ordføreren å sørge for at saken kommer opp til behandling på første møte i formannskap og kommunestyre. Det er ingen tid å miste.

Planutvalg
Den 24. august drøftet planutvalget i Brønnøy Statsbygg sitt reguleringsplanforslag for nybygget til Brønnøysundregistrene. Statsbygg var til stede på møtet og orienterte både om selve reguleringsplanforslaget, og status i prosjektet, om konsekvensanalyser som var foretatt og om mulig utbyggingsavtale med kommunen.

I Statsbyggs orientering var parkeringsløsninger et sentralt punkt. I selve planforslaget er det regulert inn parkeringsplasser under Schrøders plass, slik at registrenes behov ble dekket på egen tomt.

Statsbygg opplyste imidlertid at dette ville bli en svært kostbar løsning, og at de derfor vurderte andre løsninger.

Formålet med møtet mellom planutvalget og  Statsbygg var å få en dialog  og få gitt signaler fra politisk hold, slik at man fikk en konstruktiv og god reguleringsprosess innenfor de knappe tidsrammer Statsbygg har.

Planutvalgets medlemmer bidro aktivt til dette, og det ble fra de fleste medlemmer av utvalget gitt tydelige og sammenfallende kommentarer.

Signalene som ble gitt en møtet er nå oppsummert i en enstemmig protokoll fra planutvalget. For oss som deltok under planutvalgets behandling av reguleringssaken, er det med stor forundring vi registrerer hvordan lokalavis og politikere som ikke var til stede under behandlingen uttaler seg.

Planutvalgets enstemmige oppsummering  til Statsbygg er slik;

1.       Statsbygg prosjektgjennomgang og orientering om reguleringsplanforslaget tas til underretning.

2.       Før planforslaget legges fram til 1.gangs behandling bør det vurderes en annen formålsbruk på område Tv2 (turvei) slik at dette ikke kommer i konflikt med planlagt bruk av område O2 til konferanselokaler i tilknytning til hotellet.

3.       I forbindelse med utbyggingen støtter planutvalget at det opprettes en utbyggingsavtale i henhold til Plan- og bygningslovens prosedyrer jfr § 17. Selv om denne formelt inngås etter at reguleringsplanen er vedtatt ønsker planutvalget at innholdet i avtalen avklares så raskt som mulig og før endelig vedtak av reguleringsplanen. Planutvalget vil spille inn følgende elementer til en slik avtale;

a.       Løsninger og kostnadsfordeling i forhold til infrastruktur og hvordan uteområde skal avsluttes mot omgivelsene

b.      At prosjektet bør «gi noe tilbake til byen» slik det ved flere anledninger har vært signalisert fra Statsbygg sin side. Planutvalget vil følge opp tidligere innspill;
                                                               i.      At bygges gis en utforming og kvaliteter som gir stolthet, og som kan være en «kompensasjon» for at Schrøderhaugen fjernes.
                                                             ii.      At siktaksen mot sjøen reetableres midt i nåværende registerkvartal
                                                            iii.      At det etableres lekeområde på Schrødereiendommen
                                                           iv.      At det søkes etablert et samarbeide mellom kommunen, Brønnøysundregistrene og Thon Hotel om etablering av kombinert konferansehotell/møteromsfasiliteter som også kan benyttes som teatersal/konsertsal.

c.       At parkerings og trafikkløsninger blir ivaretatt på en tilfredsstillende måte;
                                                               i.      At det etableres et tilstrekkelig antall parkeringsplasser for å dekke behovet til Brønnøysundregistrene og andre aktører i området som «mister» sine parkeringsplasser ved utbyggingen
                                                             ii.      At nye parkeringsløsninger etableres før utbyggingen tar til.
                                                            iii.      Dersom Statsbygg konkluderer med annen parkeringsløsning enn det som framgår av reguleringsplanforslaget mener planutvalget at slike parkeringsløsninger bør etableres på samme side av hovedveien som registerbygget. Alternativt at Statsbygg legger fram konkret reguleringsplanforslag eller trafikkløsning som er tilfredsstillende. I denne sammenheng vil kommunens parkeringsplasser på Valen kunne inngå som en del av løsningen dersom Statsbygg bidrar til etablering av adkomst direkte fra Valen langs sjøsiden til registerbygget.

GOD HELG – OG GODT VALG!