torsdag 4. mars 2021

Uendret flyplasstruktur på Helgeland

Nylig kom «Vurdering av samfunnsøkonomisk lønnsomhet for ny Mo i Rana lufthavn». Rapporten er utarbeidet av Oslo Economics, og konkluderer med at ny lufthavn i Mo i Rana (Hauan) frarådes ut fra en samfunnsøkonomisk vurdering. Dagens passasjertall må over tredobles for at en eventuell investering på Hauan skal gå i balanse.

Rapporten er bestilt av Avinor i forbindelse med den pågående kvalitetssikringen av prosjektet.

Det som er mest interessant både med rapporten og med reaksjonene etterpå, er vurderingen av den øvrige flyplasstrukturen på Helgeland. Fylkestinget i Nordland støttet i sin tid arbeidet med Hauan, men påpekte samtidig at en erstatning av Røssvoll skulle skje «uten øvrige strukturendringer».  Fylkestinget la altså til grunn at flyplassene i Sandnessjøen, Mosjøen og Brønnøysund skal bestå.

I beregninger Polarsirkelen lufthavnutvikling AS (PLU) har bestilt selv, går det tydelig frem at man forventer å overta en stor del av flytrafikken fra Stokka og Kjærstad. Oslo Economics setter dette som en forutsetning for at Hauan skal kunne klare å oppnå en marginal samfunnsøkonomisk lønnsomhet.

Det beregnes altså inn at flyplassene i Mosjøen og Sandnessjøen skal miste hele eller vesentlige deler av sin flytrafikk for å sikre flyplassutbygging på Hauan.

Det er også verdt å merke seg at Oslo Economics skriver at "usikkerheten omkring effekten av ny lufthavn er stor, både fordi utviklingen i konkurransen i flymarkedet i sin natur er usikker, og det er usikkert hvordan etterspørselen i området vil reagere på endret rutetilbud".

Videre er det grunn til å tro at covid-19 og et antatt endret reisemønster vil spille inn på passasjergrunnlaget. Elektrifisering av fly vil redusere behovet for større flyplasser.

Nærflyplassene er kritisk viktige for våre lokalsamfunn. Både for å sikre kortere reisetider til Bodø, Trondheim og Oslo med høy frekvens, men også for å sikre medisinsk beredskap for ambulansefly.

Helgeland er en region preget av store avstander. Det er vår mening at dagens kortbanenett har gjort og fremdeles gjør stor nytte for seg.

For Alstahaug Høyre, Brønnøy Høyre og Vefsn Høyre er det derfor en helt ufravikelig forutsetning at den øvrige flyplasstrukturen på Helgeland forblir uendret dersom investeringen på Hauan blir vedtatt.


Odd Langvatn og Jørn Clausen, Vefsn Høyre

Stig Tore Skogsholm og Thomas A. Lehre, Alstahaug Høyre

Rune Moe og Tore Tveråmo,  Brønnøy Høyre