Det synes som debatten om lokalisering av Brønnøysundregistrene i stor grad er knyttet til bekymring om tilstrekkelig parkering. Dette er merkelig nok også hovedargumentet mot sentrumsalternativet, selv om nettopp dette vil gi klart flest parkeringsmuligheter.
Det fremkommer helt klart i Statsbygg sin prosjektrapport (side 70) at det kun legges opp til å bygge 270 parkeringsplasser i tilknytning til bygget, uansett lokalisering. I tillegg viser analysene (side 18) at hovedvekten av de ansatte (som er bosatt i sentrumsnære områder) bor sør for Valen og vest for brua.
Det vil altså si at det ikke blir bygget flere parkeringsplasser ved en utbygging på Salhus/salhussundet, selv om parkeringsbehovet vil være større der enn i sentrum.
I stedet peker også Statsbygg (side 37) på de synergiene som er mulige å få til med kommunen/kulturhuset i sentrum og skisserer en løsning der man tenker å bygge 3-400 parkeringsplasser som registrene skal disponere på dagtid. Tar man i tillegg med de 100 plassene som allerede eksisterer i Valen, snakker man altså om 4-500 parkeringsplasser innenfor meget kort radius til et nytt bygg. Selv med fratrekk for eksisterende plasser som må vike for nytt bygg må dette regnes for å være svært god parkeringsdekning.
Med andre ord vil man i sentrum få vesentlig flere parkeringsplasser selv om behovet ved en slik lokalisering er mindre. At parkeringsmulighetene skulle være et minus ved en sentrumslokalisering faller dermed på sin egen urimelighet. Tvert i mot vil man da få en svært god parkeringsdekning som også kommer øvrige innbyggere og tilreisende til gode på ettermiddags-/kveldstid.
leder Kurt A. Nilssen
gruppeleder Stig Arve Høyvik
Brønnøy Høyre